
Vad vi pratar om när vi pratar om content
1 september 2020
Content, också känt som redaktionellt innehåll, har varit it-ordet hos många marknadsförare ett bra tag. Och just idag är relationsskapande innehållsmarknadsföring kanske mer aktuellt än någonsin, när vi behöver träffas utan att ses. Rätt utvalt content, i rätt kanaler och med rätt sökordsoptimering, är helt enkelt ett väldigt bra sätt att via dina egna kanaler nå ut till medlemmar, kunder, branschkollegor, hyresgäster eller medarbetare. Digitalt såväl som i pappersform.
Vi på Circus utvecklar redaktionella koncept med engagerande texter och attraktiv design som ger effekt. Målet kan vara att inspirera, berätta och berika läsarna med ny kunskap – oavsett om det gäller hemsidestexter, nyhetsbrev, SoMe-inlägg, medlemstidningar, kund-, hyresgäst- eller personaltidningar.
Har du inte content som en del i din kommunikationsmix idag vill vi bjuda på tre goda anledningar till varför vi tycker att du ska överväga det redan i morgon:
1.Content bygger långa relationer
Hur når du bäst din publik? Och när ni träffats, hur underhåller du er relation? Kanske med hjälp av intressant innehåll som tilltalar målgruppen! Vilket ofta handlar om att ta reda på vad läsaren frågar efter – och sedan bjuda på väl avvägd blandning av nytta och nöje. Är ditt content dessutom strukturerat, sökordsoptimerat och snyggt förpackat, ja, då är du nästan framme.
2.Content får varumärken att växa
Har du något du vill säga? Det finns aldrig bara ett sätt att locka läsaren via dina ägda kanaler. En bra tumregel är att tänka på de tre T:na – tilltal, tajming och tillfälle. Vi vet hur du ökar kännedom om ditt varumärke genom att bli sökbar, mäta och efter hand anpassa dina budskap. Hela tiden i linje med ditt varumärkes själ och hjärta.
3.Content skapar köplust
Vad får din tänkta mottagare att ta nästa kliv längs köpresan? Det enkla svaret är: det beror på. Klart är att genom att vara bjussig med innehåll skapas så småningom fyllda varukorgar. Och för bästa resultat: testa, gör om och testa igen. Glöm inte heller bort att det är roligt att sälja ett innehåll som du bryr dig om!
Circus innehållsstrateger, -kreatörer och -producenter har lång vana och stort engagemang när det gäller att ta fram relationsskapande, varumärkesbyggande och köputlösande content för alla kanaler. Vi kallar det passion för content.
Läs mer om några aktuella Circus-case där content används som en central del i kommunikationen.
Götenehus webbplats – sökordsoptimerat och pedagogiskt förpackat innehåll
Skanska Digitalisering pågår – smart användning av content för papper och webb
Förbo – Förbobladet – den viktigaste kanalen för att bygga relationen med hyresgästerna
Är tiden inne för ett gemensamt projekt? Eller vill du veta mer om hur vi jobbar med våra uppdragsgivare? Kontakta oss!
Fler artiklar:
Läs mer om hur vi arbetar med läkemedelsmarknadsföring i artikeln: ”Life Science passion”
Se alla inlägg