Götenehus

Lanseringskampanj Byggonline

Utmaning

Att köpa och bygga hus är en lång process som dessutom kan upplevas svår att överblicka. Götenehus lösning på detta är konceptet Pakethus med utvalda hus som går snabbare och enklare att bygga eftersom det finns färre val att göra i byggprocessen. I digitala husbyggartjänsten ”Byggonline” visas husmodellerna upp och kunden har möjlighet att smygstarta sitt husprojekt, göra tillval och ändringar rakt i verktyget för att se resultat och priser direkt. Vi på Circus kreerade Götenehus ”Pakethuskatalog” enligt nya grafiska manéret. Vårt uppdrag var även att göra lanseringskampanjen för ”Byggonline”.

En av utmaningarna med lanseringskampanjen var att på ett lekfullt sätt visa funktioner i det nya verktyget, att locka till provning och kontakt med Götenehus, och/eller att få besökaren att beställa/ladda ned en Pakethuskatalog.

Lösning

Utifrån befintliga bilder skapade vi ett lekfullt manér och tilltal som handlade om ”Bygg ditt nya hus i soffan” och fokuserade på enkelhet och tydlighet för att väcka nyfikenhet och locka till klick.

Kampanjen bestod av flera delar, dels native-annonsering på Hemnet där vi skapade content i form av två riktade artiklar och följande retargeting. Dels gjorde vi rörliga banners för annonsering på Expressen, DI, DN och Facebook även kompletterat med film för Facebook. I kampanjen ingick också annonsering i Sköna Hem, Plaza Interiör och Vi föräldrar, samt i Aftonbladets bilaga Härligt hemma och Expressens bilaga Leva & Bo.

Resultat

Kampanjens mål var trafik. Att nå ut och locka prövare till hemsidan och Byggonline-tjänsten och även beställningar av nya katalogen. När kampanjen mättes hade över 9 400 personer provat det digitala verktyget ”Byggonline” och 174 Pakethuskataloger beställts eller laddats ned. Annonseringen nådde över 2,7 miljoner visningar och artiklarna på Hemnet fler än 14 000 läsningar med genomsnittligt sett lång lästid (enligt uppgift från Hemnet).

Vill du veta mer?

Kontakta Helena